Klucz do sukcesu

Marketing wielopoziomowy, nazywany skrótowo MLM (ang. multi-level marketing) to termin, który określa strategię marketingową oraz sposób funkcjonowania firmy i jej współpracowników pełniących rolę dystrybutorów niezależnych. Marketing wielopoziomowy jest gałęzią sprzedaży bezpośredniej, czyli oferowaniem towarów i usług bezpośrednio konsumentom, funkcjonując na zasadach indywidualnych kontaktów, zazwyczaj w domu klienta, w pracy bądź w innych miejscach (lecz nie w stałych punktach sprzedaży detalicznej). Jest to po prostu swoista forma sprzedaży detalicznej realizowana z wyłączeniem tradycyjnej sieci sklepów.

Marketing wielopoziomowy umożliwia sprzedawcom budowę własnych struktur współpracowników, od których obrotu zyskuje się dodatkowe prowizje. Wszyscy sprzedawcy w marketingu wielopoziomowym mają możliwość zbudowania swej własnej struktury handlowców. W jej ramach każdy z nich jest wynagradzany na podstawie obowiązującego w danym przedsiębiorstwie planu marketingowego. Ale bycie wyżej w firmowej hierarchii niekoniecznie musi przekładać się na wyższe zarobki, gdyż są one zależne od wyżej wspomnianego planu marketingowego.

Bardzo często system MLM mylony bywa z klasyczną sprzedażą bezpośrednią (od której zdecydowanie się różni – nie musimy sprzedawać), bądź też z piramidą finansową, która nie stanowi legalnej formy działania (w piramidzie żadna usługa i żaden produkt nie są przekazywane, stąd nielegalność takiej organizacji). Firma Amway jest prekursorem stosującym marketing wielopoziomowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>