Menu

Polityka marketingowa firmy Apple

3 listopada, 2020 - Reklama
Polityka marketingowa firmy Apple

Apple to globalna marka sukcesu. Większość osób na całym świecie bez trudu rozpoznaje charakterystyczne logo z nadgryzionym jabłkiem, a IPhone to najbardziej pożądany smartfon na naszej planecie. Warto zastanowić się skąd wziął się ogromny sukces firmy założonej 45 lat temu przez Steve’a Jobsa i Steve’a Wozniaka. Czy to tylko jakość produktów, czy raczej ogromna machina marketingowa?

Pionierskie początki

Firma została założona w 1976 przez Steve’a Wozniaka, Steve’a Jobsa i Ronalda Wayne’a. Od samego początku Apple specjalizowało się w sprzedaży składanych komputerów, a ich pierwsze modele to Apple i Apple II. Odniosły one umiarkowane sukcesy na rynku i zachęciły firmę do nowatorskich rozwiązań. Pierwszym z nich było stworzenie modelu Lisa, który był jednym z pierwszych komputerów osobistych z okienkowym systemem operacyjnym. Jednak z powodu zbyt długich prac nad nim i wygórowanej ceny, Lisa nie odniosła sukcesu. Przełom przyszedł dopiero w 1984 roku. Wtedy to wprowadzono na rynek nowy model komputera- Macintosha. Mimo technicznych niedociągnięć komputer sprzedawał się masowo, między innymi dzięki intensywnej i nowatorskiej kampanii reklamowej. Została ona stworzona przez słynnego reżysera, Ridleya Scotta i nawiązywała do „Roku 1984” Geogre’a Orwella.  Skuteczność kampanii przekonała ostatecznie Steve’a Jobsa do przykładania dużej wagi do spraw marketingu.

Nowe urządzenia, nowe wyzwania

Na przełomie wieków Apple stał się jednym z głównych liderów firm produkujących sprzęt komputerowy. Z pewnością stał się także liderem marketingu w branży. Jak wiadomo sam marketing bez dobrych produktów niewiele zdziała, dlatego firma wprowadzała na rynek produkty, które później okazały się wizjonerskie i przełomowe dla branży. Tak było w latach 90 z PowerBookami, czyli prekursorami dzisiejszych laptopów. Podobnie rzecz się miała z Newtonem, czyli przodkiem palmtopa i smartfona. No i wreszcie w roku 2007 w sprzedaży ukazała się pierwszy iPhone – kamień milowy w historii rozwoju smartfonów.  Wszystkim nowym  urządzeniom firmy Apple w pierwszej dekadzie XXI wieku zaczęto przydzielać jednolity, ascetyczny design. Niebagatelną rolę pełni tutaj logo firmy, czyli nadgryzione jabłko, które jest z Apple niemal od samego początku. Zostało zaprojektowane przez twórców firmy i na przestrzeni  lat zmieniały się tylko jego kolory.

Apple – styl życia?

W reklamach produktów firmy Apple próżno szukać szczegółowych danych technicznych, czy podawanych cen. Nie podaje się ich, bo są dość wysokie na tle konkurencji. Ale czy to komuś przeszkadza? Otóż nie! Apple to prestiż. Przecież każdy chciałby mieć iPhona, iPada czy MacBooka. Reklamy stawiające na poczucie estetyki i poczucie nowoczesności są jak widać skuteczne. Trzeba też przyznać, że do sukcesu marki przyczyniły się także sprawne systemy operacyjne iOS i MacOS. Do tego dochodzi też product placement, bardzo często stosowany w filmach i serialach. No bo jeśli gwiazdy filmowe, w moim ulubionym serialu pracują na sprzęcie Apple, to ja też o tym marzę!

[Głosów: 1   Average: 5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *