Menu

Social Media Policy – po co, na co i dlaczego?

21 marca, 2020 - Social Media
Social Media Policy – po co, na co i dlaczego?

Obecnie mamy czasy, w których media społecznościowe pełnią bardzo ważną rolę w życiu społeczeństwa. Dotyczy to osób prywatnych, ale także firm, które wykorzystują je jako narzędzie marketingowe. Niestety prawidłowe poruszanie się w tej strefie nie jest łatwe, a raz popełnione błędy mogą rzutować na przyszłość i powodzenie danej jednostki. Mogłoby się wydawać, że profil prywatny w social mediach to osobista sprawa, jednakże nie zawsze tak jest. Kiedy firmy mogą zabraniać swoim pracownikom konkretnych wypowiedzi i zachowań w sieci i czy w ogóle mogą to robić? Odpowiedzią na te wątpliwości jest Social Media Policy. Jest to wewnętrzny regulamin poruszania się w mediach społecznościowych, po który sięga coraz więcej nowoczesnych firm.

Polityka Mediów Społecznościowych – dlaczego warto?

Na samym początku należy przybliżyć, czym dokładnie jest Social Media Policy. Oczywiście nie jest to dokument, który ma podstawy w prawie pracy czy innych kodeksach. Jest to jedynie wewnętrzny regulamin, który w każdej firmie może wyglądać nieco inaczej. Jego głównym zadaniem jest przygotowanie pracowników do branżowej aktywności w mediach społecznościowych. Jak widać, nie chodzi tutaj o prywatne zdjęcia czy komentarze, ale głównie o aktywność ściśle związaną z wykonywanym stanowiskiem oraz zatrudniającą firmą. Przepisy zazwyczaj określają zakaz wypowiadania się na tematy poufne, negatywne opinie o produkcie czy usłudze, a także obraźliwe treści kierowane w stronę konkurencji. Polityka Mediów Społecznościowych jest narzędziem, które jasno określa zasady. Ponadto informuje pracownika o konsekwencjach, które mogą go czekać za ich nieprzestrzeganie.

Ochrona wizerunku firmy

Warto na samym początku zakomunikować pracownikom, jaki cel ma dany regulamin. Nikt nie chce, aby podwładni czuli się inwigilowani ani ograniczani w swojej osobistej sferze. Jednakże każda osoba, która na forum publicznym deklaruje zatrudnienie w danej firmie, musi liczyć się z tym, że staje się elementem kształtującym jej wizerunek w przestrzeni wirtualnej. Social Media Policy ma właśnie chronić pozytywny wizerunek, na który pracuje cały sztab marketingowców. Wypowiedzi pracowników powinny być merytoryczne, kulturalne i reprezentatywne. Jeżeli przedstawiciele danej marki, słyną z wulgarnego języka, hejtu czy kontrowersyjnych wypowiedzi mogą doprowadzić nawet do kryzysu wizerunkowego firmy. Pojawienie się Polityki Mediów Społecznościowych konkretnie wyznacza, co jest zakazane, a pracownik musi podjąć decyzję czy godzi się na takie warunki, czy rezygnuje ze współpracy.

Kształtowanie wizerunku pracownika

Nie da się ukryć, że Social Media Policy nie jest nakierowana wyłącznie na dobro firmy. Decydując się na taki dokument, pracodawcy starają się uzmysłowić pracownikom ich znaczącą rolę w kształtowaniu pozycji firmy na rynku. Bardzo często najlepszymi ambasadorami marki są właśnie pracownicy. Dzięki jasnym wytycznym i regułom, które wdrażają w podstawy netykiety, zatrudniany może stać się ekspertem i zyskać miano wiarygodnego przedstawiciela renomowanej firmy.

Kilka ważnych zasad

Pracodawcy, którzy chcą zadbać o Social Media Policy, muszą pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim muszą wiedzieć gdzie są granice i nie dopuścić do nadmierne wkraczanie w życie prywatne pracowników. Po drugie należy skupić się na pozytywnych relacjach z pracownikami, na poczuciu współodpowiedzialności i wspólnej pracy nad kształtowaniem wizerunku firmy. Odpowiednia strategia komunikacyjna wewnątrz firmy, będzie sprawiała, że zatrudnieni sami będą chcieli stać się ambasadorami firmy, w której pracują. Po trzecie ważny jest stały monitoring świata mediów i weryfikacja punktów Social Media Policy. Jest to elastyczny regulamin, który stale ewoluuje tak jak Internet i media społecznościowe. Czy Polityka Mediów Społecznościowych jest potrzebna? Jest bardzo przydatna i ma wiele zalet, ale o wiele ważniejsze jest tworzenie pozytywnych relacji w firmie i kształtowanie przemyślanej strategii wewnętrznej komunikacji.

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *