Google Analytics nie jest narzędziem, które należy do najbardziej znanych z palety Google. Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” jest bardzo prosta. Nie jest ono przeznaczone dla wszystkich. Google Analytics jest darmowym narzędziem do badania ruchu na stronach internetowych. Komu i do czego jest, więc potrzebne?
Czym jest Google Analytics?
Narzędzie zostało udostępnione przez Google w listopadzie 2005 roku. Na początku istniały pewne ograniczenia w liczbie zakładanych kont i profili. Jednak już od połowy następnego roku te ograniczenia zniknęły i system jest dostępny dla każdego posiadacza konta Google. Korzystanie z Analytics daje dostęp do wielu danych, związanych z analizą statystyk ruchu i zachowania użytkowników na stronach internetowych. Narzędzie dostępne jest w kilkudziesięciu najpopularniejszych językach, przez co może być używane praktycznie na całym świecie. Najważniejszą zaletą Google Anaytics jest możliwość uzyskania ponad 80 rodzajów raportów o ruchu na stronie, wskaźnikach konwersji czy wskaźnikach rentowności. Raporty te można generować w kilku najpopularniejszych formatach, co pozwala przesyłać je osobom nie korzystającym z narzędzia. Ważne też, że narzędzie jest zintegrowane z kontami Google Ads i aplikacjami e-commerce.
Jak używać Google Analytics?
Utworzenie konta Google Analytics jest bardzo proste i zajmuje około kilku minut. Po zarejestrowaniu się i kliknięciu w odpowiedni przycisk można już w pełni korzystać z konta. Trzeba jeszcze tylko wypełnić podstawowe dane na temat strony internetowej. Wtedy można już stworzyć konto przypisane konkretnej stronie, a takich kont można oczywiście posiadać więcej. Dlatego też można śledzić ruch miedzy różnymi domenami. Na początku korzystania z danego konta trzeba zainstalować na nim odpowiednie kody, a następnie poustawiać filtry, które pozwolą dopasować raporty do naszych potrzeb. Bardzo ważną opcją narzędzia jest udostępnianie konta innym osobom i nadawania im uprawnień. Pozwala to lepiej zorganizować pracę zespołu zajmującego się daną stroną.
Korzyści z Google Analytics
Pierwszą kwestią, z której wypływają bezpośrednie korzyści jest możliwość segmentacji. Polega ona na podzieleniu użytkowników danej strony na grupy. Poszczególne fragmenty można ustawić na bieżąco tak, aby ułatwić sobie daną analizę. Segmenty można ustawiać w wielu obszarach, np. danych demograficznych czy zachowania. Kolejną istotną korzyścią jest uzyskanie informacji na temat konwersji takich jak zapytania ofertowe czy zakup danego produktu. Innym plusem narzędzia jest możliwość ustawienia alertów. Są to powiadomienia, które będą przychodzić w wypadku nietypowych zmian w statystykach strony. Szybka analiza tych alertów pozwoli uniknąć sytuacji kryzysowych.