Ile zarabia influencer? Kim jest? I w jaki sposób może on promować markę? W ostatnim czasie bardzo dużą rolę w promowaniu firm odgrywa influencer marketing. Zyskuje on na popularności i jest coraz chętniej wykorzystywany przez przedsiębiorstwa. Nic dziwnego, ponieważ może on przynosić wiele korzyści dla firm. Influencerzy mogą sprawić, że marka stanie się popularna wśród jego odbiorców, a co za tym idzie zwiększy się jej sprzedaż oraz stanie się ona bardziej wiarygodna w oczach odbiorców. Jednak kim tak w ogóle jest i ile zarabia influencer?
Kim jest influencer?
Influencerem jest osoba, która prowadzi działania w Internecie. Mogą być bardzo różne czynności od pisania bloga, poprzez prowadzenie profilu na Instagramie do nagrywania filmów na YouTube. Przez prowadzenie tej działalności zyskuje ona większe lub mniejsze grono odbiorców. Społeczność ta darzy takiego influencera zaufaniem i uznaniem. Zwykle zyskują oni swoją popularność, ponieważ posiadają rozległą wiedzę na dany temat lub tworzą treści, które w danym momencie są popularne i dobrze odbierane.
Słowo influencer pochodzi od angielskiego słowa „influence” które oznacza wpływać. Nie bez powodu, tak właśnie zostały nazwane te osoby. Poprzez swoją działalność w Internecie wpływają one na swoich odbiorców, na ich zachowania, postrzeganie świata i wreszcie na ich decyzje zakupowe. Często postrzegani są oni jako autorytet. Dlatego też wygłaszane przez nich wypowiedzi traktowane są jako wiarygodne i autentyczne i to właśnie dzięki temu influencer marketing może przynosić takie duże korzyści.
Dlaczego influencer zyskuje taką dużą popularność?
Poza pytaniem kim jest osoba wpływowa pojawia się jeszcze pytanie i ile zarabia influencer? Wielkość jego zarobku jest też uzależniona od liczebności jego grupy odbiorców. Dlaczego więc zyskują oni niekiedy takie duże grono obserwujących?
- Zwykle posiadają podobne zainteresowania co osoby obserwujące
- Są dla swoich odbiorców bardzo autentyczni i wiarygodni
- Zwykle posiadają zbliżony styl życia i status społeczny
- Wykorzystują najczęściej media digitalowe do komunikacji z nimi
- Często pozwalają aktywnie uczestniczyć w działaniach swoim odbiorcom.
Ile zarabia influencer?
Na pytanie ile zarabia influencer, nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ wpływa na to wiele czynników. Niekiedy mogą być one całkowicie darmowe, niekiedy barterowe, ale mogą też kosztować nawet i kilkaset tysięcy złotych. Od czego więc będzie zależała cena i to, ile zarabia influencer?
- Zasięg jaki osiąga – w sytuacji, gdy firma chce podjąć współpracę z influencerem, który posiada bardzo duże zasięgi, raczej nie powinny liczyć one na współpracę barterową, ponieważ zwykle jej cena, podana przez influencera lub jego agencje, może mocno zaskoczyć. Największy wpływ na to, ile zarabia influencer? Ma jego profesjonalizm i właśnie to zasięgi jakie osiąga.
- Ilość działań – ilość działań jakie w trakcie danej współpracy będzie on podejmował również wpływa na jego zarobki i cenę jaką trzeba mu zapłacić. Wiadomym jest, że jednorazowe wrzucenie zdjęcia z lokowanym na nim promowanym produktem będą zdecydowanie niżej wyceniane niż na przykład szczegółowa recenzja produktu na YouTube.
- Kanał na jakim działa influencer – to, ile zarabia influencer? Zależy też od tego na jakim kanale prowadzi swoją działalność. Oczywiście nie jest to tak, że na przykład Instagram będzie generował mniejsze zyski dla influencera niż na przykład YouTube, jednak trzeba brać pod uwagę fakt, że zrobienie zdjęcia i wrzucenie go na Instagram pochłania mniej czasu pracy niż na przykład nagranie filmu.
Wytycznych, które wpływają na to i ile zarabia influencer, jest zdecydowanie więcej. Ciężko jest więc określić jakie będą jego zarobki, tak samo ciężko jest znaleźć cennik jaki podawałby koszt danej kampanii realizowanej przez określonego influencera, zazwyczaj nie podają oni takich informacji publicznie, a jedynie mailowo. Jednak ustalając średni deklarowany przedział zarobków za jednorazową współpracę z daną marką, będzie to w granicach od 1 475 zł do prawie 30 000 złotych. Nie są to więc niskie kwoty. Marki, które decydują się na współpracę z danym influencerem muszą więc wcześniej dokładnie ustalić jaka będzie cena wykonywanych przez niego działań.
TikTok – nowy wymiar marketingu?
Obecnie bardzo popularny staje się TikTok, który jest jednym z najbardziej efektywnych kanałów dotarcia do odbiorców. Został on zaprojektowany po to, aby ludzie stawali się coraz bardziej kreatywni i aby dawać im rozrywkę. Jest więc doskonałym narzędziem do prowadzenia kampanii wirusowych, głównie wśród nastolatków, ponieważ to oni są w zdecydowanej przewadze użytkownikami tej platformy. Komunikować się z nimi można poprzez treści tworzone przez influencerów. W roku 2019 TiktTok wprowadził możliwość personalizacji reklam, co również ułatwiło dotarcie do potencjalnych klientów.