Właścicielom lokalnych, niewielkich przedsiębiorstw promocja firmy może wydawać się rzeczą niełatwą. Osiągnięcie celu – poszerzenie zasięgu oferty – na pewno wymaga dużego nakładu pracy, jednak nie jest niemożliwe. Wykorzystując dostępne narzędzia i odpowiednie treści, każda, nawet najmniejsza działalność ma szansę zaistnieć na rynku.
Czym jest marketing lokalny?
Według oficjalnych rankingów opublikowanych w marcu 2021 roku Google jest liderem na wśród wyszukiwarek internetowych. Na terenie Polski ponad 96% użytkowników korzysta z usług Google, co oznacza, że dopasowanie się do jego algorytmów znacznie zwiększa szansę na skuteczny marketing w sieci. Jak osiągnąć satysfakcjonujące efekty?
Dobrze skonstruowana strona internetowa
Strona internetowa jest najważniejszym elementem promocji przedsiębiorstwa w sieci, dlatego warto jej poświęcić więcej uwagi. Konstrukcja strony internetowej firmy oraz znajdująca się na niej treść, determinuje to czy zostanie ona pozytywnie odebrana przez użytkowników. Przedsiębiorca musi jasno określić między innymi to, do kogo kieruje swoją ofertę, jakie treści zostaną udostępnione pod adresem jego domeny, jakich efektów oczekuje i jak zadbać o to, by osiągnąć ten cel.
Na podstawie informacji dotyczących contentu i grup docelowych, należy opracować strukturę witryny. Wbrew pozorom, aspekt wizualny ma duże znaczenie dla użytkownika. Człowiek jest wzrokowcem – jego uwagę przykuwa nie tylko kolorystyka, ale również dobór grafik i multimediów. Na dopracowanie zasługuje także system nawigacji – interfejs powinien być intuicyjny i czytelny, umożliwiając szybkie szybki dostęp do informacji.
Treść to szczegóły!
Praca w trybie zdalnym jest określana przez Kodeks pracy jako „telepraca”. Pracowanie z tego tytułu polega na regularnym wykonywaniu pracy poza siedzibą firmy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej – komputera, Internetu, telefonu. Praca online sprawdza w przypadku takich stanowisk jak na przykład specjalista marketingowy, copywriter, programista, grafik, tłumacz czy call center. Umowa zawarta między pracodawcą a pracownikiem powinna dodatkowo określać zakres jego obowiązków oraz termin ich wykonania.
Home Office a pandemia
Ze względu na panującą pandemię, w maju 2021 roku Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaktualizowało listę paragrafów dotyczących pracy zdalnej. Polega ona na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu ustalonym przez strony. Warunkiem jest możliwość porozumiewania się na odległość drogą elektroniczną. W związku z panującym stanem wyjątkowym Kodeks pracy określa obowiązki pracodawcy względem pracownika. Zobowiązuje się on do:
a) dostarczenia materiałów i narzędzi niezbędnych w pracy zdalnej,
b) pokrycia kosztów związanych ze wskazanym stanowiskiem (instalacja, serwis i konserwacja narzędzi niezbędnych do pracy zdalnej, koszty energii i połączenia telekomunikacyjnego),
c) ubezpieczenia przekazanego sprzętu,
d) zapewnienia niezbędnych szkoleń i pomocy technicznej.
Dodatkowych ustaleń wymaga użycie przez pracownika jego prywatnych narzędzi i materiałów. Nowe zasady mają na celu usprawnienie elementów pracy zdalnej i rozpowszechnienie jej stosowania również po odwołaniu stanu pandemicznego.
Praca zdalna w marketingu – wady i zalety
Marketing od zawsze świetnie radził sobie w sieci. Badanie rynku, prowadzenie kampanii reklamowych, nawiązywanie kontaktów czy tworzenie contentu marketingowego wymagają połączenia z Internetem. Analiza panujących trendów i poczynań konkurencji to czynności, które można wykonywać praktycznie z każdego miejsca mającego połączenie z siecią. Nic więc dziwnego, że marketing z łatwością dopasował się do aktualnie panujących warunków.
Profitów płynących z pracy zdalnego marketingowca jest kilka. Jednym z nich jest elastyczność pracy – dowolność miejsca i czasu realizacji powierzonych zadań. Większy jest również komfort psychiczny w czasie pracy. W spokojnej atmosferze pracownik unika stresu związanego z ciągłym nadzorem, rywalizacją czy ograniczeniem swobody przez grupę. Zadowolony pracownik wciąż się rozwija, rośnie jego satysfakcja, a jego praca jest wartościowsza.
Jednak tam gdzie zalety, są też wady. Zdalny marketingowiec musi zwalczyć poczucie samotności związane z izolacją i brakiem integracji ze współpracownikami. Trudnością jest oddzielenie sfery zawodowej od prywatnej – życia rodzinnego i wypoczynku. E-marketingowcy muszą być również odporni na działanie domowych „rozpraszaczy” – np. codzienne czynności innych domowników.
Kluczem jest dobra organizacja!
Warunki pracy zdalnej mają większy wpływ na pracownika niż może się wydawać. Wygodne krzesło i odpowiednia wysokość blatu to nie wszystko. Pełnię komfortu i kontroli uzyskamy, organizując sobie miejsce pracy. Zdalny marketingowiec powinien jasno określić – sobie, współpracownikom i pracodawcy – swoją dyspozycyjność. Wyznaczenie godzin pracy, w czasie których pracownik oddaje się zadaniom, pozwala utrzymać na poziomie jego efektywność i możliwości. W zdalnym marketingu ważne jest również planowanie. Skrupulatne notatki i lista celów egzekwują na pracowniku ich terminowe wykonanie. Pracownik może w tym przypadku wykorzystać zarówno tradycyjny dziennik, jak i mobilny organizator (np. Evernote).
Efektywność i motywacja
W pracy marketingowca duże znaczenie mają narzędzia wykorzystywane w pracy. Szybkie łącze i sprawny komputer to nie wszystko czym powinien dysponować specjalista do spraw marketingu. W efektywnej pracy przydadzą się widżety. Samodyscyplinę pomogą kontrolować te, które ograniczą nam dostęp do witryn, narażających pracownika na dekoncentrację. Z kolei na skuteczną analizę rynku, kampanii promocyjnych i SEO pozwolą takie narzędzia jak np. Google Analytics. Chcąc pozostać w ciągłym kontakcie ze współpracownikami, pracodawcą i klientami marketingowiec nie musi posługiwać się wyłącznie telefonem. Szybki kontakt – rozmowy tekstowe, głosowe i video – umożliwiają również komunikatory internetowe (np. Skype). Jedną z ich funkcji ułatwiającą pracę w marketingu jest możliwość zorganizowania konferencji, zwiększając wydajność całego zespołu.
W pracy ważna jest również motywacja. Nie powinna ona mieć podłoża jedynie finansowego (motywacja zewnętrzna). Na samorozwój i sukces w zdalnej pracy marketingowca ma wpływ kilka działań wymagających determinacji i inicjatywy:
a) podział zadań na mniejsze obowiązki,
b) realistyczne cele,
c) współpraca i spójna komunikacja z klientem i współpracownikami,
d) eliminacja złych nawyków,
E-praca okiem pracodawcy
Dla pracodawcy umożliwienie pacy zdalnej swoim pracownikom niewątpliwie łączy się z pewnymi zaletami. Zredukowane zostają na przykład koszty związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Właściciel firmy oszczędza między innymi na materiałach, wyposażeniu i umeblowaniu przestrzeni biurowej, a także na usługach sprzątających i ochronie. Praca zdalna wiąże się również z dużą elastycznością: pracodawca może zatrudnić nowych pracowników bez potrzeby adaptowania biur. Dodatkowo większość zaangażowanych pracowników biurowych, IT czy specjalistów ds. contentu marketingowego preferuje właśnie taki system pracy.
Przedsiębiorcy powinni jednak liczyć się z tym, że ten system pracy to również pewne niewygody. Kontrola i motywacja pracowników jest znacznie utrudniona, co przekłada się na efektywność ich pracy, a nawet być powodem wypalenia zawodowego.