Nie wiedzieć czemu przyjęło się, że „Na Twitterze jest sama polityka”. Wiele firm właśnie to przeświadczenie blokuje przed uruchomieniem firmowego profilu. Tymczasem trendy się zmieniły. Od kilku lat, to właśnie Twitter uchodzi za jedno z najszybszych mediów w dystrybucji bieżących informacji. Nie bez powodu pytanie pomocnicze w oknie podczas budowy tweeta, brzmi: „Co się dzieje?”. Na tej platformie ważne jest to, co bieżące i dotyczy szeroko pojętego biznesu, gospodarki kultury, najnowszych technologii czy tematów społecznych.
Zasady Twittera
Większość firm w Polsce opiera swoją strategię marketingową głównie o Facebooka i Instagrama. Twittera traktuje się po macoszemu, choć jak się okazuje może być genialnym narzędziem zrzeszającym konkretną grupę odbiorców. Z całą pewnością odbiega od innych portali społecznościowych. Ale chociażby właśnie z tego powodu, może być źródłem nowych kontaktów i relacji. Charakteryzuje się swoją specyfiką. Znany jest z szybkiego stylu i natychmiastowej reakcji. Twittera cechuje odpowiedni ton i wyczucie czasu. Zasada RTM w jego przypadku to absolutna podstawa, by dotrzeć do odbiorcy w idealnym momencie. Wymaga to oczywiście 100% zaangażowania marki w życie platformy. Tutaj tempo odpowiedzi jest na wagę złota.
Uzupełnij Konto
Konto biznesowe na Twitterze musi być zadbane. Zakładając profil na wstępie należy wypełnić dane, o które dopomina się serwis. Jest to oczywiście wartość merytoryczna dla odbiorców, ale przede wszystkim wizerunkowa. Wypełniając wszystkie informacje, brand potwierdza swój profesjonalizm i wiarygodność. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego warto zwrócić uwagę na dobór zdjęcia. Szczególnie że pojawia się ono we wszystkich udostępnianych przez markę publikacjach. Standardowo jest to logo lub motyw przewodni firmy. W miejscu z opisem sprawdza się zasada im mniej, tym lepiej. Dodatkowo Twitter ogranicza przestrzeń contentu w tym miejscu do 160 znaków. Treść musi więc być krótka, ale rzeczowa.
Śledź rynek
Sieć kontaktów nie tylko w życiu realnym jest podstawą biznesu. Zaczynając działać na Twitterze dobrze jest poświęcić czas na budowanie relacji. Bez nich trudno będzie nawiązać efektywne współprace. Zaleca się śledzić aktualne wydarzenia w zakresie swojej branży i co ważne być aktywnym użytkownikiem. Dialog to podstawa na Twitterze. Można pytać, odpowiadać, wchodzić w dyskusje. Im częściej – tym lepiej. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku i w taki sposób, by wyglądało to na naturalną, spontaniczną reakcję. Co jakiś czas warto również zajrzeć do swoich konkurentów, by poznać ich aktywność, plany i strategię. Dziennikarzy na tej platformie nie brakuje. Świetnie odnajdują się tutaj również celebryci i influencerzy ze środowiska show-biznesu. Nawiązanie z nimi wczesnych kontaktów, z pewnością zaowocuje na przyszłość.
Jak publikować na Twitterze?
Na Twitterze nie ma miejsca na przypadkowe posty. Marka powinna wypracować unikalny styl tweetów. Spójny z jej polityką, a także dopasowany do odbiorców. Udostępniane treści mogą przyjąć formę komunikatów dotyczących aktualnych wydarzeń lub luźniejszy wymiar i mniej zobowiązującą tematykę. Ważne jest to, by odpowiadały obserwatorom, co da się zweryfikować poziomem interakcji. Podobnie jak w przypadku Facebooka, również i w tym serwisie, szerokie zasięgi generują tweety z zdjęciami, gifami lub grafikami. We wpisach szczególną wartość przypisuje się hashtagom. Umiejętnie zastosowany hashtag to gwarancja wysokiej liczby wyszukiwań. W odróżnieniu od innych portali społecznościowych, na Twitterze trudno jest zaplanować posty. Jak zostało to już podkreślone, tutaj wartość mają bieżące informacje. Planowanie tweetów z wyprzedzeniem nie ma najmniejszego sensu. Należy zorganizować swój czas tak, by materiały rzeczywiście dotarły do odbiorców, a nie odbiły się głuchym echem. By robić to efektywnie, należy śledzić zachowania swoich obserwatorów. Od nich uzależnić porę publikacji.
Skuteczny marketing na Twitterze z pewnością nie jest tym samym co działania marketingowe na pozostałych portalach społecznościowych. Wymaga od marki nieco więcej zaangażowania, jednak prędzej czy później przyniesie ono sporo korzyści. To jedna z lepszych form budowania sieci kontaktów, a także pozytywnego wizerunku marki w nowej społeczności.