Menu

Wojna cenowa? Lepiej nie! Czyli jak wygrywać nie dając dużych rabatów

4 lutego, 2021 - Marketing
Wojna cenowa? Lepiej nie! Czyli jak wygrywać nie dając dużych rabatów

Internet roi się od rabatów. Użytkownicy przyzwyczajeni do licznych przecen w sieci wymuszają na właścicielach biznesów e-commerce coraz bardziej zintensyfikowaną politykę rabatową. Skutkuje to obniżeniem marży, a co się z tym łączy spadkiem zysków. Jak, więc nie dać się wojnie cenowej w Internecie, a jednocześnie sprzedawać? Mamy dla Was kilka wskazówek!

Zacznijmy od przeglądu najpopularniejszych rabatów w e-commerce? Jakie zniżki najczęściej oferują sklepy internetowe? Najczęściej na powitanie klienta, czyli tzw. rabat na pierwsze zakupy, często dodatkowy upust można otrzymać też za zapis do newslettera oraz na zakończenie transakcji, czyli bon prezentowy na kolejne zakupy. Ale to dopiero początek długi listy okazji, bo istnieją jeszcze akcje promocyjne cykliczne, sezonowe oraz upusty ustalane pod wpływem zaniżania cen przed konkurencję.  Jakie błędy najczęściej popełniamy oferując rabaty?

Mroczna strona polityki rabatowej

Goniąc za wzrostem sprzedaży na dalszy plan często spychamy rentowność, co jest bardzo niebezpieczne dla stabilności naszego biznesu. Ponadto czasami planując kampanie pod akcje promocyjne wybieramy zły model rozliczenia, który zamiast wzrost sprzedaż generuje przede wszystkim koszty. Kolejnym często popełnianym błędem jest brak stabilnego planu promocyjnego. Wiadomo, że w sprzedaży online powinniśmy być elastyczni, jednak ciągła zmiana cen nie jest dobra dla wizerunku naszego sklepu. Ponadto zbyt częste lawirowanie rabatami wpływa też na brak stabilności poziom sprzedaży.

Często również promocją obejmujemy źle dopasowany asortyment. Nie zawsze warto przeceniać wyłącznie towary zalegające na magazynie lub cieszące się małym zainteresowaniem. Wręcz przeciwnie czasami warto obniżyć cenę produktów bardzo atrakcyjnych, będących tzw. mięsem armatnim, które przyciągną do naszego sklepu więcej użytkowników i zachęcą do tzw. sprzedaży komplementarnej. Oczywiście strategia polityki rabatowej powinna być dostosowana do naszych możliwości, branży oraz specyfiki oferty produktowej.

Czy w ogóle warto rozdawać rabaty?

Promocje stały się nieodłączną częścią handlu, zwłaszcza w e-commerce. Dlatego akcje rabatowe powinny być cyklicznym elementem naszego panu rabatowego. Oczywiście nie jest to równoznaczne z tym, że musimy przeceniać wszystko i znacznie. Rabaty powinny być elementem strategii, a nie wynikiem przypadku, czy próbą ratowania słupków sprzedażowych.  Uczestniczenie w wojnie cenowej i sztuczne zaniżanie cen, może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego, dlatego kształtując politykę cenową nie dajmy się ponieść emocjom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *